נכון לסטטיסטיקה של שנת 2019, שליש (33%) מתוך כלל האתרים בעולם כולו, נבנו על בסיס פלטפורמת הוורדפרס ( (WordPress.
כלומר, הנתח של מערכת ניהול התוכן (CMS בעגה המקצועית) הוותיקה והטובה הזו, הוא הגדול ביותר מבין שאר המערכות הידועות, כמו: Drupal, Joomla, WIX, Magento ועוד ונראה שהצמיחה של ממשק זה, לא אמרה את המילה האחרונה.
אז למה וורדפרס זוכה לפופולריות כה גבוהה מצד תכנתי האתרים, מקדמי האתרים (מומחי SEO) ובעלי העסקים גם יחד? ומה זה מערכת ניהול תוכן בכלל?
על כל זה ועוד, תוכלו לקרוא בהמשך המאמר>
מה זה מערכת ניהול תוכן (CMS)?
מערכת ניהול תוכן (באנגלית: Content Management System או בקיצור: CMS) היא תוכנת מחשב אשר מיועדת לעריכת ופרסום תכנים באתר, כאשר כל מי שמקבל הרשאה רלוונטית יכול לבצע מגוון פעולות הנוגעות ל-data של הנכס הדיגיטלי, גם אם אינו בעל אוריינטציה טכנולוגית מפותחת.
מערכות ה-CMS נועדו לפשט את תחזקותם של אתרי אינטרנט. באמצעות תוכנות אלו, תוכלו ליצור תוכן מגוון (טקסט, תמונות, קטעי וידאו, גרפים, דיאגרמות ועוד) לערוך אותו בכל עת ולהוסיף לו מגוון אלמנטים חזותיים (כותרות מעוצבות, אפקטים תנועתיים, תוכן עניינים מותאם ועוד) ללא יכולות טכניות מיוחדות. באמצעות מערכות ניהול תוכן תוכלו ליצור עמודי אינטרנט שונים ובעלי ייעודים מגוונים, לדוגמה עמוד אודות (פרופיל העסק), עמודי קטגוריות שירות, עמודי נחיתה (דפים בעלי אוריינטציה שיווקית מובהקת, שמטרתם היא להניע את הגולש לפעולה מסוימת, למשל מילוי טופס יצירת קשר, במהירות המקסימלית), פוסטים/מאמרים אינפורמטיביים (מתן ערך מוסף לגולש/לקוח פוטנציאלי, למשל מידע טכני על מוצר כלשהו), דפי מידע טכני (whitepaper) ועוד.
את מערכות ניהול התוכן ניתן לחלק ל-2 קטגוריות: אתרים מבוססי קוד סגור ( Webydoו- Wix למשל) ואתרי קוד פתוח (ג'ומלה ו-וורדפרס כמובן).
במציאות העכשיווית, בעלי אתרים יכולים לבחור מבין מגוון מערכות ניהול תוכן בהתאם לצורכיהם/צורכי העסק. לדוגמה, אם אתם אנשי עסקים המעוניינים להקים אתר בלוג אישי לחיזוק המוניטין שלכם או אתר תדמיתי עבור העסק שלכם, תוכלו לבחור (ומומלץ לכם לעשות כך) במערכת הוורדפרס כפתרון מעולה, אך אם תרצו להקים חנות אינטרנטית ( (Ecommerce websiteגדולה – בעלת אלפי עמודי מוצרים וכן הלאה), מוטב שתבחרו בממשק מותאם לחנות בסדרי גודל כאלה, כדוגמת המג'נטו (קוד פתוח) או קונימבו (קוד סגור), אשר ייתנו לכם מענה טוב יותר מהוורדפרס מבחינת פונקצונליות והתאמה בקוד.
למה אתה צריך קידום לאתר שלך ואיך וורדפרס בא לידי ביטוי כאן?
אם אתם בעלי אתרים קיימים או מתכננים להקים אתר חדש בקרוב, אנו מקווים ששמעתם כבר על תחום הקידום אתרים (בייחוד אם האתר שלכם כבר באוויר זמן מה) והבנתם את פשר חשיבותו עבור האתר שלכם, בייחוד אם אתם מציעים שירותים/מוצרים כלשהם מתוך האתר. קידום אתרים הוא עולם המתחלק ל-2: קידום אורגני- SEO (תוצאות טבעיות במנועי החיפוש, שהופעתן אינה מותנה באופן ישיר לתשלום כלשהו) וקידום ממומן – PPC (מודעות בתשלום).
חשיבותו של הקידום על תצורותיו השונות הוא ביצירת חשיפה לנכס הדיגיטלי שלכם, קרי אתר האינטרנט, שכן האתר שלכם לא יוכל לייצר תנועת גולשים חדשים (כאלה שאינם מכירים כבר את המותג שלכם ויודעים לחפש אתכם דיירקט באמצעות שמכם), במידה ולא יופיע בהמשך להקלדת ביטוי חיפוש כזה או אחר של גולשים ברשת. במילים אחרות: אם לא תהיו מדורגים במקומות הראשונים בדף התוצאות הראשון של גוגל ודומיו (בינג, יאנדקס, באידו וכו'), לא תזכו לחשיפה ולתנועת גולשים ואז האתר שלכם לא יבצע עבורכם את ההמרות הנחשקות (מילוי טופס לידים, רכישת מוצרים אונליין, הורדת מסמכים וכד') שלשמן הקמתם את האתר מלכתחילה. בישראל, מנוע החיפוש המוביל בתנועת גולשים הוא גוגל ועל כן חשיבות הקיימות שלכם במקומות גבוהים בשטחו, היא חשובה לאין שיעור אם הינכם בעלי עסקים.
מנוע החיפוש של גוגל, הינו מבוסס אלגוריתם מורכב וחכם בצורה מדהימה והוא מקבל עדכונים המשפיעים על האופן בו הוא סורק אתרים ומדרג אותם בתוצאותיו, בתדירות גבוהה, כאשר עדכונים קטנים יוצאים בערך בכל חודש וגדולים – "עדכוני ליבה", יוצאים פעמיים בשנה בדרך כלל. בשל חשיבות ההופעה על מגוון ביטויי מפתח, במקומות המובילים במנוע החיפוש המצליח בעולם, בשל הקושי לעמוד בכל הקווים המנחים של גוגל לאתר בריא ובעל חווית שימוש אידיאלית למשתמש ובשל העדכונים המתרחשים באלגוריתם המשוכלל שלו מעת לעת, העסקתו של מומחה לקידום אתר וורדפרס, היא קריטית עבור הפקת תועלת לעסק שלכם מהנכס המקוון שלכם. אם לפשט לכם את זה, יותר מסביר כי אם תשקיעו בקידום אתר מקצועי של מומחים בעל ניסיון מוצלח ומוכח, תזכו ליהנות מהפוטנציאל העסקי הטמון בנכס הדיגיטלי שהקמתם – בזכות מנועי החיפוש ובראשם גוגל. מנגד, אם תשאירו את האתר שלכם ללא שום קידום – אורגני או ממומן, הרי שאתם מחזיקים כאן בעצם את כרטיס הביקור הכי יקר שיכולתם לרכוש לעסק, אבל מכירות האתר לא יביא לכם.
במאמר זה, אנו נתמקד ברשותכם בקידום האורגני שההשקעה בו עשויה לסייע לעסק שלכם במספר מישורים עיקריים:
חיזוק בריאות האתר – קידום אורגני איכותי, אם נעשה בצורה מקצועית ונכונה, יכלול את מעברו של המקדם על פני האתר. מומחה ה-SEO שמקבל את הנכס תחת ניהולו, צריך להשקיע מזמנו והידע שלו בוידוא שהאתר נסרק בצורה תקינה על ידי גוגל (ואם לא, הוא אמור לדעת לטפל בבעיות המונעות את היכולת שלו להיסרק ולהופיע בצורה טובה במנועי החיפוש) ושהוא מספק חווית שימוש טובה-מצוינת לגולשי האתר. מרבית מומחי הקידום אתרים יידעו לעבוד עם מערכת קוד פתוח כדוגמת וורדפרס ולבצע עבורכם שינויים מבניים ועיצוביים קלים בנכס שלכם.
- ביסוס מעמד כאוטוריטה וחיזוק מוניטין – גולש שנכנס למנוע חיפוש של גוגל ודומיו ומבחין שהאתר שלכם מופיע ראשון או בין הראשונים בתוצאות כשהוא מחפש אחר שירות או מוצר מסוים, הוא עשוי לתפוס אתכם כאוטוריטה בתחום. כאשר אתם מבצעים קידום אתר אורגני לנכס המקוון שלכם, גם אם אתם עסק קטן בהרבה ממותגי ענק ששולטים בענף העיסוק שלכם, תוכלו לתת תחרות בדירוגי גוגל לאותם חברות ענק, במידה ועבודת הקידום תתבצע בידיים מקצועיות מספיק. במילים אחרות, הכסף אינו קונה דירוגים אורגניים בגוגל ולכן התחרות אמורה להיות שווה בפני כל העסקים – גדולים כקטנים ואם אתם אכן מנהלים מותגים קטנים, תוכלו לטפס את דרכם למעלה בהיררכיה המעמדית והעסקית, במידה והאתר שלכם ידורג גבוה על מגוון ביטויי מפתח תחרותיים במנועי החיפוש המובילים כמו גוגל ובינג לדוגמה.
- הגדלת תנועת גולשים – בהתאם לנפח החיפושים הקיים בביטויי המפתח אותם אתם מקדמים, תוכלו להגביר את הטראפיק של גולשים/לקוחות פוטנציאליים בנכס הדיגיטלי שלכם. לאחר שהצלחתם לייצר תנועה משגשגת של גולשים לאתרכם, אם תצליחו כעת לנתב את התנועה הגדלה להמרות (ביצוע פעולות שונות באתר, שהינכם מעוניינים שיתקיימו, כמו רכישת מוצר או מילוי טופס יצירת קשר), תוכלו לייצר רווחים מכובדים מהאתר שלכם.
בחזרה לוורדפרס ולמקומה של המערכת בקידום אורגני לאתרים. מה הופך אותה לחביבת מקדמי האתרים אתם שואלים? וורדפרס המשתייכת לקבוצת תוכנות ניהול התוכן בקוד פתוח, מותאמת בצורה אופטימלית לקידום אתרים אורגני (SEO) או במילים אחרות: "SEO Friendly" ועל כן רבים מהאתרים שתראו מדורגים במקומות הגבוהים במנוע החיפוש של Google, על ביטויים תחרותיים, בנויים על מערכת זו.
בואו נעבור יחד על כמה נקודות שהופכות את הוורדפרס למותאמת קידום בצורה מיטבית:
- תגי כותרת ותיאורי מטא (Title+meta description)- תגים אלה מתארים לגולשים ולמנועי החיפוש, על מה מדבר כל עמוד תוכן באתר שלכם. במידה והם עוברים תהליך אופטימיזציה בידי מומחה לקידום אתרים, הם עשויים לשפר את שיעור הכניסות לאתר שלכם- ביחס לכמות החשיפות (Click through rate או בקיצור: CTR). אתרי וורדפרס מאפשרים לכם ליצור כותרות מטא בקלות רבה וגם לערוך אותם במהירות במידת הצורך.
- חיבור קל לכלים טכניים ואנליטיים של גוגל (ושאר מנועי חיפוש) – למנועי החיפוש ולגוגל בפרט, יש מגוון כלי ניתוח שאמורים לתת למנהל האתר/ מקדם האתר את האינדיקציה הברורה ביותר לגבי סטטוס האתר מבחינת הדרך בה הוא נסרק ומעולה לתוצאות החיפוש, החוזקות והחולשות של האתר מבחינה טכנית ותכנית (עמודים שבורים, עמודים שגורמים לשיעור נטישת גולשים גבוה, עמודים איטיים לטעינה בדפדפן המשתמש וכד'). בין הכלים האלה, ראוי לציין את: Google analytics, Google search console, Google tag manager ועוד. הוורדפרס מאפשר לכם להטמיע את הקודים הנדרשים עבור התממשקות עם הכלים האנליטיים הנ"ל, בקלות רבה- בין אם זה באמצעות הטמעה ישירה של הקוד בתבנית האתר, בין אם באמצעות בונה העמודים – "אלמנטור" ובין אם באמצעות תוספים יעודיים (Plugins) כדוגמת: "Insert Headers and Footers by WPBeginner".
- תוספים למערכת ("(Plugins" – בממשק ניהול של המערכת, תוכלו להוסיף מגוון תוספים (מתוך מבחר עצום הקיים בזכות העובדה שהוורדפרס בנוי בעזרת קוד פתוח) העשויים לשפר את תפקוד ונראות האתר שלכם וע"י כך לחזק את קידומו בגוגל ושאר מנועי חיפוש. אתר שבנוי טוב ועובד בצורה חלקה, מקנה חיווית שימוש מצוינת לגולשים והאלגוריתם של מנועי החיפוש, מחפש בדיוק את זה בבואו לדרג אתר על ביטוי חיפוש שונים. במילים אחרות: אם האתר שלכם אהוב על ידי המשתמשים והם מבצעים בו מגוון פעולות, גוגל ודומיו "יצ'פרו" אותו בדירוגים גבוהים בעמודי התוצאות. בין התוספים המומלצים לשיפור ביצועי האתר וקידומו במנועי החיפוש, ראוי לציין את הקטגוריות הבאות:
תוספי ניהול תהליך קידום האתר – מהווים את הבסיס לכל תהליך SEO, כיוון שהם מאפשרים יישום פונקציות חיוניות כדוגמת: הוספת תגיות מטא לעמודי האתר בקלות, הוספת תגיות נוספות בעלות ערך ל-SEO של האתר (""Canonical, "No follow" ועוד), הוספת מפת אתר, הוספת "פירורי לחם" ועוד ועוד. תוסף פופולרי ומומלץ בקטגורית תוספים זו, הוא: "Yoast" הוותיק והטוב.
"תוספי Cache "– עבור ניהול מיטבי של "זכרון המטמון" של האתר בדפדפנים של הגולשים באתר, שמטרתו היא שיפור מהירות הטעינה והעבודה של האתר. למשל תוסף מומלץ כזה הוא ה- WP Rocket"" הפופולרי.
תוספי כיווץ תמונות- מטרתם היא שמירה על איכות התמונה (ואף שיפורה לעיתים), תוך כיווץ גודל הקובץ של התמונה, במטרה לשפר את זמן הטעינה של העמוד בתוכו התמונה מוטמעת. תמונות כבדות, הן אחד הגורמים העיקריים לזמן טעינה ארוך של דף אינטרנט וההשלכה של משתנה זה היא פגיעה בחווית המשתמש בנכס המקוון שלכם וליצירת שיעור נטישהbounce) rate) גבוה אשר גורם לירידה בדירוגי גוגל. תוסף מומלץ בקטגוריה זו, הוא ה- "Imagify" (בתשלום בלבד).
- ניהול קל של התוכן באתר- הוורדפרס היא מערכת קלה לתפעול (עבור ביצוע פעולות פשוטות) גם בידיים לא טכנולוגיות וללא ניסיון מוקדם. למשל תוכלו באמצעותו ליצור פוסטים, לערוך אותם עם הזמן, להוסיף להם תמונות וקטעי וידאו ועוד – בקלות רבה!
לסיכום
האפשרויות הרבות שמערכת הוורדפרס מציעה לנו בזכות הקוד הפתוח שבה ובזכות הממשק הפשוט והידידותי שלה, כמו למשל: הוספת תבניות (Templates) המתלבשות על הממשק הבסיסי ומשפרות את נראות האתר וביצועיו (ומתאימות אותו לכל מיני סוגים של עסקים ויעודיים), מתוך מבחר עצום של תבניות המוצעות ברשת (רובן בתשלום הנע מעשרות בודדים של דולרים לתבניות פשוטות ועד אלפי דולרים לתבניות מורכבות במיוחד), הוספת תוספי מערכת שונים המשמשים לשיפור האתר מבחינות שונות ואופציית ההתמשקות הקלה שניתן לבצע עבור אתרי וורדפרס, עם כלי ניתוח ומעקב נתונים שמסייעים לשפר את האתר מבחינת השימוש בו וקידומו במנועי החיפוש, נותנים למערכת זו את היתרון הגדול על פני מערכות ניהול תוכן (CMS) רבות הקיימות בענף בניית האתרים.