בעקבות משבר נגיף הקורונה, עשרות אלפי עסקים בישראל נעלו את שעריהם לשבועות ארוכים בתקופת הסגר, וכעת עם ההנחיות הניתנות עבור חזרה לשגרה במרבית המגזרים, מצאו עצמם בעלי העסקים בפני פתיחה מחודשת, כאשר ההתנהלות אינה דומה כלל למה שהכירו קודם לכן. מומחים רבים טוענים כי "הקורונה הגיעה כדי להישאר" וצופים שינויים באורח החיים, במסחר ובהתנהלות האישית של כולנו.
על מנת לסייע לעסקים ולשמור על בריאות הציבור, יצרו במשרד הבריאות תו תקן, "התו הסגול" המספק הנחיות לתנאי תברואה הולמים כנדרש בימים אלו. תו זה בא להגדיר כללים וכלים לשמירה על רמת היגיינה גבוהה, ריחוק חברתי ומניעת הדבקות, באמצעות שורה של הנחיות ובמרכזן:
1. חיטוי בית העסק/משרד – חזרה לבית עסק/משרד/חלל עבודה אשר היה סגור לאורך שבועות ארוכים, מחייבת ניקיון יסודי והכנתו לקראת שובם של העובדים והמבקרים. לצד עבודת הניקיון השגרתית בימות קורונה נדרשים כיום גם שירותי חיטוי למשרדים ועסקים אשר מתבצעים באמצעות חומרים קוטלי חיידקים, קיטור וחום גבוה, חיטוי משטחים מכל הסוגים, חיטוי יסודי של חללי העבודה, מטבחונים ועוד. שירותים אלו להגנה מפני וירוס הקורונה כוללים חיטוי ועיקור של כל אביזר ומשטח עמו עשויים עובדים ומבקרים לבוא במגע. עם החזרה לשגרה קבועה רצוי להזמין שירותי חיטוי וניקיון בצורה סדירה ובתדירות גבוהה.
2. חובת חבישת מסיכות – קיימת חובה על חבישה של מסיכות אשר מכסות את הפה והאף בכל שהיה במרחב ציבורי לרבות חנויות, קניונים ועסקים פרטיים. חובה זו חלה על העובדים הנוכחים והמבקרים כאחד. יש להציב בכניסה אל בית העסק שילוט המציין את חובת חשיבת המסכה בעסקים בהם קיימת מערכת כריזה להכריז על כך מדי מחצית השעה ולבצע אכיפה על ידי העובדים. בשום מקרה אין להכניס מבקר ללא מסכת פנים, למעט ילדים מתחת לגיל 7 או בעלי מוגבלויות אשר בשל מוגבלותם אינם יכולים לחבוש את המסכה.
3. שמירת מרחק – הריחוק החברתי הוא הגורם המשפיע והבולט בעצירת הפשטות הנגיף, מאחר ומדובר בנגיף המדבק באופן טיפתי, מה שמצריך קרבה גופנית. התנהלות יום יומית המאפשרת שמירת מרחק התגלתה כמצילת חיים, ועל כן הדרישה היא לשמירה על מרחק בן שני מטרים בן אדם לאדם. במטרה לסייע למבקרים לאמוד את המרחק הרצוי ולשמור עליו יש להתקין סימונים בתוך בית העסק, בנקודות המתנה, בתור לקופה ובכל מקום בו צפויים מבקרים. בחלל הרחב ניתן להדביק סימוני רדיוס באמצעות עיגולים אשר יסמנו למבקרים טווחי מרחק זה מזה. בקופות ובעמדות השירות יש להתקין מחיצות שקופות.
4. ניהול עובדים – ניהול עובדים בימות קורונה מורכב אף הוא, ומחייב יצירת צוותי עבודה קבועים, ללא חשיפה מיותרת של עובדים לאחרים וללא אפשרות החלפה. בתי עסק אשר עובדים במשמרות יצרו סידורי עבודה קבועים, משמרת בוקר ומשמרת ערב, או לחילופין עברו לעבוד בשיטת שבוע-שבוע, שבה בכל שבוע קבוצת עובדים קבועה נקראת לעבודה ואילו הקבוצה השנייה אינה עובדת. חשוב ליצור התאמה מראש, הן על פי צרכי המערכת והן על פי אילוצי העובדים, שכן לאחר תחילת ההתנהלות ישנה הנחיה שא לאפשר תחלופה ושינויים במטרה לצמצם את חשיפת העובדים.
5. מדידת חום – מאחר והעלאת חום הגוף הוא בין תסמיני הקורונה הבולטים, עם הפתיחה המחודשת של העסקים והחנויות למבקרים נדרשת מדידה של חום לכל מבקר. אדם בעל טמפרטורת גוף העולה על 38 מעלות, לא יורשה להיכנס לבית העסק מחשש לנשיאת הווירוס ולהדבקה.
6. תיעוד ורישום – במטרה להבטיח כי במידה ואדם הנושא את הנגיף ביקר בבית העסק, עם או ללא ידיעתו, ניתן יהיה להזהיר את המבקרים האחרים ולשלוח אותם לבידוד על מנת לעצור את שרשרת ההדבקות, ומכאן חלה חובה על כל בית עסק לבצע רישום מדויק של כל הנכנסים בשעריו באמצעות שם מלא, מספר זהות ומספר טלפון נייד ליצירת קשר בעת הצורך.
7. כמות מבקרים – כמות המבקרים בבית העסק ובחנויות תוגבל, בהתאם לשטח החלל. למען הסר ספק, מגבלה זו תביא בחשבון את כלל הנוכחים בחלל, לרבות עובדים, ספקים ומבקרים לכל מטרה.
8. הימנעות מאכילה משותפת – כחלק מן ההנחיות נאסרת אכילה מכלים מרכזיים ומשותפים, ובבתי עסק הכוללים שירותי הסעדה יש לעבור להגשת כריכונים או חמגשיות אישיות, שמוכנים ונארזים בידי חברות מזון העומדות בכל דרישות התקן.