ההזדמנויות
העסקיות שצצות עם משבר הקורונה
החיים יכולים להשתנות
במהירות, יום אחד הכל נראה נורמלי, למחרת אנחנו מסוגרים בבתים שלנו, מתרחקים מכול
אדם שחולף על פנינו מרחוב. תקופת הקורונה היא בהחלט פרדוקסלית, בתוך כל הפחד,
המשבר הכלכלי והריחוק החברתי, תחושת הסגר הולכת וגוברת. הנגיף אינו מפלה בין
אנשים, הוא יכול לפגוע בכל אחד מאתנו: בהורים שלנו, בשכנים, בחברים. והוא מוביל את
כולנו לאותה ׳סירה׳.
והפרדוקס מתרחש גם
בעסקים. אנחנו עדיין בעיצומו של המשבר, כך שהעתיד לא לגמרי ברור. האם זה יימשך
מספר חודשים, או שאנחנו עומדים בפני משבר בריאותי וכלכלי שיימשך שנים? בלי קשר לשאלה,
מתי זה ייגמר? ברור שאנחנו באמצע אתחול מחדש ענק, בתחילתה של דרך חדשה לחשיבה על
העבודה, החיים, העסקים והמנהיגות. הנה כמה מהיוזמות של עסקים שניצלו את משבר נגיף
הקורונה כדי להגדיל באופן משמעותי את רווחי העסק שלהם. יוזמות אלה עשויות לעורר בכם
רעיונות לניצול הזדמנויות עסקיות, לטובתכם.
הזדמנויות
בשוק הנדל״ן
משקיעי נדל״ן מבקשים
היום לנצל את המשבר ומקווים למצוא דירות למכירה במחירים
זולים יותר – אמנם עד כה, מעט נכסים במצוקה מוצעים למכירה בשוק, אבל משקיעים
רבים בעולם עדיין צופים להזדמנויות גדולות מאלו שנצפו במהלך המשבר הפיננסי ב-2008.
מומחי נדל״ן מנתחים
את המצב לאור שני תרחישים אפשריים:
–
בראשון, בקרוב יימצא פתרון
לנגיף הקורונה, ובתוך רבעון או שניים שוק הנדל״ן יתאושש.
–
בשני, המצב יחמיר ולא
יימצא פתרון, מה שיגרום לאנשים לשבת על הגדר ולדחות את רכישת הנכסים עד שהמצב
יתברר. במצב כזה נראה כי מכירות הנדל״ן פשוט יופסקו.
כיוון שהיזמים שואפים
למכור את יחידות הדיור שבנו, מצב שכזה ידכא את מחירי הנדל״ן. יחד עם זאת, אין צפי
להפחתת מחירים בעתיד הקרוב. שלא כמו שוק ההון, שמגיב מהר מאוד, שוק הנדל״ן הוא אטי
יותר בתגובותיו. מציאות זו מוכרת יותר כמיתון, וכאשר ענף הנדל״ן נכנס למיתון, חלה
האטה משמעותית בשיעורי הבנייה. יש הטוענים כי כרגע כמעט ולא מורגשת השפעה של המשבר
על תנועת הקונים והמוכרים. חלק מהמוכרים, שרוצים למכור במחיר שהם נוקבים, חוששים
שישראל תיכנס למיתון ומוכנים יותר להתפשר על המחירים, במיוחד כשהרוכשים מפעילים
עליהם לחץ רב יותר. בכל מקרה, אין צפי שהמחירים יעלו בקרוב, להיפך, הם ירדו מעט.
הזדמנויות
בתחום השיווק המקוון
אנשים עוברים לרשת
כדי לערוך קניות. כבר עכשיו מוסיפה אמזון מאה אלף משרות חדשות, כדי לספק את הביקוש
הנוסף. עם זאת, יש עסקים בתחום השיווק המקוון שמתקשים להתמודד עם עליה זו, ומשהים
הזמנות חדשות, עד שיצליחו להשתלט על ההזמנות הקיימות. אחת הדרכים לפתרון הבעיה היא
לפנות לטכנולוגיה כדי לקבל עזרה. כך עשתה ענקית המסחר האלקטרוני הסינית JD.com, שמשתמשת בכלי רכב לא מאוישים, כדי לספק מזון וציוד רפואי בווהאן.
הזדמנויות
בשוק התרופות
חברות התרופות
ממלאות, מטבע הדברים, תפקיד גדול במשבר הקורונה, והן נמצאות במצב שבו הקורונה
יוצרת הזדמנויות עסקיות משמעותיות, לדוגמה:
חברת Gilead – מחזיקה בבעלות על הזכויות לטפל בתרופה Remdesivir.
חברת Moderna – עובדת באופן פעיל למציאת חיסון
חברת Roche – היא ספקית מרכזית של ערכות בדיקה
וחברת Fujifilm – היא בעלת התרופה Avigan
הזדמנויות
בשוק הלוגיסטיקה
כאשר אנשים ברחבי
העולם סגורים בתוך בתיהם, יש צורך לספק להם מוצרים ושירותים. חברת Cainiao, הזרוע הלוגיסטית של קבוצת עליבאבא, השיקה ב-25 בינואר את יוזמת
הערוץ הירוק. זאת, בתגובה לביקוש הגובר לבגדי מגן ולציוד רפואי. בתוך 9 ימים בלבד
העבירה החברה יותר מ-5 מיליון מוצרים רפואיים לווהאן ולערים הסמוכות. במקביל,
השיקה אפליקציית משלוחי המזון בבריטניה Deliveroo, ׳שירות משלוחים ללא מגע״
(non-contact drop off service). שירות זה מספק למסעדות
אריזות חתומות לצורך שליחת ההזמנות עד לדלתות הלקוחות.
וכמובן
עולם שיחות הוידאו…
הסטארט-אפ
׳זום׳ עם שיחות הווידיאו שלו, גרף רווח ענק. מכירות החברה ומחירי המניות עלו יותר
מ-50% בשנת 2020. גם חברות אחרות, כמו סקייפ, רואות עליות משמעותיות במכירות. רוב
העסקים האלה מציעים דילים מיוחדים לשירותי שיחות ועידה במהלך התפרצות נגיף
הקורונה.