מדדים לאושר: איך לגדל ילדים מאושרים יותר?
מה הופך ילדים למאושרים והאם זה בכלל תלוי בנו? לא בטוח… ישנם כלים נכונים יותר ליצירת התשתית לאושר ושאושר הוא מושג כל כך ערטילאי ופרוץ, שמוטב להסתפק בשרשרת של רגעים עשירים בצחוק ופשטות ולא לחפש מתכונים מורכבים ונוטים לכישלון. ריכזנו עבורכם מספר נקודות חשובות שכדאי לשים לב אליהן בהחלט בעת גידול ילדכם:
א. העניקו ביטחון – הכלל הבסיסי והחשוב ביותר בגידול ילדים הוא הענקת ביטחון. ילדים הגדלים ללא ביטחון מלא במבוגרים שבחייהם נוטים לפתח חרדות מסוגים שונים, בדגש על חרדת נטישה, מתקשים לפתח קשרים חברתיים עמוקים וסובלים מתופעות פיזיולוגיות הנוגעות לחרדות דוגמת הזעה, כאבי בטן, כאבי ראש ואחרים. על מנת לספק לילדים את הביטחון הנדרש נכון כבר מגיל צעיר להקפיד לשוחח עם הילדים, לתאם ציפיות בסיטואציות שונות בנוגע לעתיד לקרות, לעמוד בהבטחות ולהימנע משקרים, אפילו לבנים, ככל הניתן. מותר לכעוס על הילד ואף להעניש במקרה הצורך, אולם תחת גבולות מוכרים. אסור לייצר סיטואציה בה הילד מפחד מתגובות הוריו להתנהגות שלילית, אלא מערך של סיבה ותוצאה תחת קשר ישיר בין השניים.
ב. רכשו חוויות ולא מוצרים ומכשירים – לילדים יש צרכים, וככל שהם מתבגרים הצרכים הללו מושפעים מתרבות השפע ומשיווק המותגים אליו הם חשופים. אל תתבלבלו, גם אם הילד שלכם הוא בין האחרונים שעדיין לא מחזיקים בדגם אייפון החדש, מוצרים דיגיטליים לא יקנו לו אושר. אין משמעות הדבר שלא צריך ללכת לקראת הילד ולהעניק לו מוצרים חומריים החשובים לו (כאשר אלה נוגעים לשיקולים כלכליים, חינוכיים, בטיחותיים ואחרים של כל משפחה), אולם לא קיים כל קשר בינם לבין אושר. מומלץ להגביל רכישות גדולות ולהתאים אותם לאירועים מיוחדים דוגמת ימי הולדת ולא לחשוש ממידור חברתי הנוגע לאביזרים חומריים. במקום ההשקעה הבלתי פוסקת בטכנולוגיה ומותגים השקיעו בחוויות המותאמות לתחומי העניין של הילד. הקפידו לייצר זמן משפחתי לצד זמן אישי של הורה עם ילד אחד ולספק לילדים מגוון של חוויות וזיכרונות שיסייעו בעיצוב האישיות ובתרומה לאושר שלו יותר מכל מחשב או טאבלט.
ג. העריכו מאמצים ולא הישגים – בעולם התחרותי בו אנו חיים כבר מגיל צעיר מאוד נשאבים ילדים לעמידה בציפיות בלתי אפשריות הן בתחומי המשחק והספורט והן בתחומי הלימוד. גם אם אתם מצפים מילדכם לציונים מעולים, היו קשובים לילד, ליכולות ולצרכים שלו ואל תשפטו אותו על סמך הישגים בלבד. אם הילד עשה מאמץ של אמת וללמד רבות לפני המבחן, הסבירו לו כי התוצאה פחות חשובה ומה שחשוב הוא המאמץ שעשה.
ד. התמקדו בחוזקות ולא בחולשות – טיפול מתמיד בחולשות של אדם יוכל להביא בסופו של דבר לתפקוד. לעומת זאת מתן דגש והעצמה של חוזקות ויתרונות יביא לפריחה והצלחה. אם הילד מבולגן, מאחר סדרתי ושכחן עזרו לו ככל הניתן להיות מאורגן יותר, אולם אל תנסו לשנות את התכונות הללו, הן חלק ממנו. לעומת זאת יתכן והוא ספורטאי מוכשר, יצירתי, מבריק, חושב מחוץ לקופסא – יתרונות בולטים אותם חשוב ונכון להעצים ולהדגיש על מנת לסייע לילד לחוות הצלחות.
ה. תקשורת וגבולות – ילדים זקוקים לגבולות בכל גיל, על מנת לאמוד את יכולותיהם והישגיהם ועל מנת לשמור על עצמם. ככל שגיל הילד עולה גם הגבולות חייבים להשתנות, אולם לא להיעלם כליל. לצד גבולות ברורים הנוגעים לציפיות, התנהגות ועשייה בחיי היום יום, יש לנהל ערוץ תקשורת פתוח עם הילדים. על מנת לקיים ערוץ כזה הכלים הטובים ביותר הם הומור, דוגמה אישית והקשבה.