משבר הקורונה הוליד בשבועות האחרונים שינויים רבים בהרגלים אצל מרבית הישראלים והפך את הבית למוקד הבילוי והשהייה העיקרי במרבית שעות היממה, תוך יצירת פתרונות והרגלי צריכה, תעסוקה ולמידה, שנראה שיישארו כאן גם אחרי שהווירוס ידעך.
בעוד שמסעדות ומקומות בילוי שונים נפגעו פגיעה של ממש בעקבות המשבר, היו מי שהצליחו לבצע התאמה למצב החדש ולייצר מערך שירות ומשלוחים שהוסיף לספק ללקוחות מטעמים מוכרים ואהובים, ולשמר את מערך הפעילות של העסק ככל שניתן. הצרכנים שהסתגרו רוב הזמן בבתיהם מצאו עצמם עם עודף בזמן, נעים בין תחזוקת מטבח "מאסטר שף" ביתי וצילומי אוכל ברשתות החברתיות, לצד הזמנות לעיתים קרובות ממסעדות, מעדניות, רשתות השיווק ועוד. בין המשלוחים שזכו לפופולריות גדולה בימי הקורונה ניתן למנות את:
1. משלוחי הפיצה – פיצה היא בין המאכלים העממיים האהובים ביותר על הישראלים, ואחוז ניכר ממכירותיה מתבצע באמצעות משלוחים גם בימי שגרה. הזמנת פיצה מתלווה לאווירה ולבילויים בייתים שונים כמו פיצה בשילוב סרט/סדרה טובה, פיצה כארוחת ערב משותפת לילדים ולכל המשפחה וכו'. עם תחילת ימי הבידוד החברתי בעקבות התפרצות הקורונה עלו מספרי הזמנות הפיצה בצורה ניכרת ורשתות הפיצה לצד הפיצריות המקומיות אף יצאו במבצעים שונים במטרה למשוך את הצרכנים.
2. משלוחי אוכל ממסעדות – מסעדות רבות כאמור נאלצו לסגור את שעריהן בתקופת הקורונה בשל הנחיות משרד הבריאות, אולם רבות בחרו דווקא לייצר מנות מותאמות במיוחד לארוחות ארוזות המגיעות במשלוח ולשמור על קשר עם הסועדים הקבועים ואף החדשים. לצד מסעדות הסושי והמטבח היפני הידועות במנות ארוזות ואסתטיות להגשה גם בשירותי המשלוחים, ניתן היה לראות מסעדות איטלקיות בעלות שם אורזות מנות ריחניות באריזות מעוצבות.
3. משלוחי בשר – אתגר גדול למסעדות הבשר היה לייצר מנות איכות של המסעדה בשירות משלוחים, שכן נתחי בשר על הגריל ובמעשנה חייבים להיות מוגשים מיד עם ההכנה, תוססים במיצים של עצמם ומהבילים אל השולחן. החשש מפני הגעת נתחים יבשים ופושרים שיפגעו במוניטין של המסעדות, הביא ליצירת מארזים של תוספות, סלטים, ונתחי בשר שאינם עשויים, מתובלים ומוכנים לצלייה עצמית בבית הלקוחות המזמינים. פתרון זה יצר ארוחות יוקרה עשירות ומפנקות, הכוללות מנות נלוות משובחות, מטבלים ורטבים, ומאפשרות לסועדים להיות חלק בלתי נפרד מן הארוחה, והוכיח את עצמו כיעיל ופופולרי בקרב המזמינים.
4. משלוחי אלכוהול – עם סגירת המסעדות נסגרו גם הברים והפאבים שהיו למוקדי בילוי של צעירים וחובבי אלכוהול רבים, כאשר הסלון והמרפסת הביתית הפכה למרחבי הבילוי החדש. על מנת לזכות בחוויית בילוי משודרגת, רכישת האלכוהול לצריכה ביתית עלתה בעשרות אחוזים, כמו ם אנינות הטעם והדרישה למגוון משקאות אלכוהוליים משובחים. הזמנת משקאות מרשתות המזון לא סיפקה בהכרח את המגוון והמחירים האטרקטיביים עבור חובבי האלכוהול המושבעים שבחרו לבצע הזמנות באתרי חנויות אלכוהול מקוונים ברשת שסיפקו את מירב האפשרויות והמותגים בתחום, כולל משלוח של בירות, משלוחי יין, ויסקי ועוד עד הבית, תוך 24 שעות, במחירים אטרקטיביים במיוחד.
5. משלוחי מזון רחוב – אחד מסוגי המשלוחים שבלטו במיוחד בתקופת הקורונה הוא אותו מזון רחוב מוכר ואהוב, שטרם ימי ההסתגרות בבית היה פחות נפוץ במשלוחים ויותר מתאים לאכילה בישיבה או עמידה במקום. בין העסקים הללו ניתן למצוא דוכני פלאפל, דוכני שווארמה, מתחמי סנדוויץ' בר וכדומה. עסקים אלו הנשענים על עקרונות הטריות והטעמים האותנטיים יצרו מערך משלוחים יעיל במיוחד המספק את הארוחה במהירות, לצד פתרונות אריזה המאפשרים לשלוח לסועדים רטבים, סלטים, מטבלים ותוספות בצד, ליצירת הכריך המושלם.
6. מאפיות – הצורך בלחם, לחמניות ושאר מאפים טריים הוא צורך משפחתי שלא פחת, ואף עלה, בימות קורונה, בהם כל המשפחה הייתה סגורה בבית לאורך זמן. למרות שעסקים אלו הותרו לממכר מזון לאורך כל הזמן, ההמתנה בתור למניעת צפיפות, האיסור לנגיעה ולשירות עצמי וכמובן הצורך במסכות במתחם סגור ומהביל, הביאו חלק מבעלי המאפיות לייצר שירות משלוחים עד הבית ולהקל על הלקוחות את צריכת המאפים הנחשבים למוצרי בסיס.
7. פירות וירקות – תחום נוסף שנולד בימי הקורונה נועד הן לסייע לישראלים לשמירה על תזונה בריאה, לצד משלוחי המזון המהיר, והן לסייע לחקלאים במכירת תוצרתם. חקלאים רבים פרסמו ברשתות החברתיות את תוצרתם, ויצרו משלוחים מרוכזים על פי אזור, המאפשרים לצרכנים הביתיים רכישה של פירות, ירקות, עשבי תיבול וביצים, ישירות מן המשק החקלאי.
האפשרויות הרבות למשלוחי מזון, אלכוהול ומוצרי צריכה רבים אמנם נולדו כמענה לימות הקורונה, אולם כבר עכשיו ניתן לראות שחלק מהם לפחות, יישאר אתנו לנוחיות רבים גם בימים שאחריה.